سئو چیست ؟

فهرست مطلب :

معرفی

سئو مخفف کلمه Search engin optimization  یا SEO  می باشد . سئو به مجموعه اقداماتی گفته می شود که صاحبان وب سایت به منظور ظاهر شدن در صفحات موتور های جستجو انجام می دهند. این اقدامات می توانند شامل ثبت وب سایت در موتورهای جستجو،شناسایی کلمات کلیدی استفاده شده توسط کاربران و مرتبط با حیطه کاری آن ها و متعاقبا ایجاد محتوای مناسب برای آن ها، بهینه سازی سرعت وب سایت با نوشتن کدهای تمیزتر و بهینه تر،طراحی رابط کاربری مناسب و ظاهر گرافیکی خوب و … می شود.

موتور جستجو و سئو

وظیفه گوگل و سایر موتور های جستجو مانند بینگ و یاهو نمایش نتایج حدالامکان کاملا مرتبط با خواست کاربر و عبارتی است که او سرچ میکند. در اوایل شروع به کار این موتورهای جستجو روش کار بسیار ساده بود،موتور های جستجو (از این به بعد منظور گوگل است) به وب مسترها اجازه میدادند که وب سایت های مورد نظر خود را در گوگل ثبت کنند تا کار گوگل برای شناسایی وب سایت های راحتر شود،سپس یک رباط خزنده را به وب سایت گسیل میکردند تا اطلاعات آن را خوانده و در موتور گوگل ذخیره کند این کار با نام ایندکس index شناخته می شود. و بعد ها بصورت مداوم بسته به حجم فعالیت وب سایت این خزنده باز هم این کار را تکرار میکرد.

آغاز نبرد سئوکار های و موتور های جستجو

کار گوگل زیاد پیچیده نبود، کاربری عبارت “راهنمای بازی تنها در تاریکی پلی استیشن” را جستجو می کرد و نتایجی را میتوانست مشاهده کند و روی آن ها کلیک کند. ظاهر شدن در خط اول نتیجه جستجو برای این عبارت یا عبارت های دیگر برای صاحبان وب سایت های بسیار وسوسه کننده بود، برای همین خیلی ها سعی میکردند با نوشتن کلمات کلیدی زیاد در یک صفحه هر چه بیشتر و بیشتر درنتایج ظاهر شوند. هدف کاربر رسیدن به یک محتوای مرتبط و غیر تبلیغاتی بود اما بسیاری از وب سایت ها با روش های بسیاری ساده، کار گوگل را سخت می کردند.

سئوی کلاه سیاه

کاربر مجبور می شد حداقل روی چند لینک برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود کلیک کند و گاهی این کلیک های بسیار آزار دهنده بود، چرا که صفحات پر بود از پاپ آپ ها،تبلیغات بنری و محتوای بی ربط. بله صاحبان وب سایت توانسته بودن با تکنیک ها غلط و ناجوانمردانه بازاری برای خود دست و پا کنند،امروزه این حرکت زشت را سئوی کلاه سیاه یا Black hat seo میدانیم البته نه با همین شکل بلکه با تکنیک های بسیار پیچیده تر چرا که سال ها ی زیادی است که گوگل با الگورتیم های پیشرفته خود (یه مشت کد که یکاری میکنه) این وب سایت ها را به آخرین صفحات خودش فرستاده و یا حتی از صفحه نتایج پاکشون کرده.

بک لینک، برگه برنده گوگل یا دردسر جدید ؟

با پیشرفت الگوریتم های گوگل وب مسترها یا همون سئوکارها هم پیشرفت کردند، بعد از اینکه سئوکارهای فهیمدن نوشتن یه مشت کلمه کلیدی ممکنه وبسایتشون را به فنا بده دیگه اینکارو نکردند و به این ترتیبت کاربرهای گوگل هم از شر این صفحات راحت شدند. در این زمان هر صاحب وب سایتی که از این مسئله آگاهی داشت میتونست با عدم استفاده از این روش که به keyword stuffing  مشهور هست، وب سایت خودش را نجات بده، در واقع این صاحب وب سایت داشت وب سایت خودش را سئو میکرد. 

ظهور بک لینک بعنوان ملاک رتبه بندی 

 گوگل هم روز به روز الگوریتم های خودش را بروزرسانی میکرد تا بتونه نتایج بهتری را برای کاربرانش بالا بیاره. مثلا برای اینکه ملاکی به جز کلمات کلیدی داشته باشه برای رتبه بندی سایت ها، تعداد لینک هایی که به اون صفحه وصل میشدند را شناسایی میکرد و همین را ملاکی برای اعتبار اون صفحه میدونست،امروز این لینک ها با نام بک لینک معروف شدند . 

چطوری بک لینک میتونه ملاک رتبه بندی باشه ؟

توی این الگوریتم گوگل به تعداد و کیفیت لینک های وصل شده به صفحه مورد نظر را یک ملاک برای تعیین کیفیت و جایگاه اون صفحه در نتایج قرار میداد. اگه همینطوری بهش نگاه کنیم، منطقا میتونیم بگیم ملاک خوبیه، بلاخره اون مطلب اینقدر خوب بوده که کسی از یه وب سایت دیگه حاضر شده بهش لینک بده. اما در خیلی از موارد اینطور نیست، نقطه ضعف قرار دادن بک لینک ها بعنوان ملاک رتبه بندی وب سایت ها توسط گوگل این بود که خیلی از وب مستر ها شروع به ساخت لینک های مصنوعی کردند، مثلا با پرداخت پول به سایت های دیگه، ایجاد دها وبلاگ برای تولید بک لینک که به مزرعه لینک یا link farm شهرت داره و روش های دیگه براحتی گوگل را دور میزدند. درواقع سئو کارها ملاک گوگل را تبدیل به یک تکنیک سئو کلاه سیاه کرده بودند.

سئوی کلاه سفید

با وجود کسانی که همیشه راه میانبر را برای رسیدن به موفقیت انتخاب میکردند خیلی ها هم آدم های عاقلی بودند و فکر کردند که این کارها شاید میتونه موقت جواب بده ولی در طولانی مدت گوگل یه الگوریتم جدید میسازه و لینک های بی ارزش را تشخیص میده. پس سعی کردند که با ایجاد محتوای ارزشمند نظر سایت های دیگه را جذب کنند تا بصورت طبیعی لینک بگیرند. همین کار یعنی لینک گرفتن بصورت طبیعی و خیلی از اقدامات دیگه برای کسب جایگاه پایدار را بهش میگن سئو کلاه سفید یا white hat seo که امروز با پیشرفت های گوگل بهترین و پایدارترین نوع سئو هستش.

الگوریتم پنگوئن حرکت بعدی گوگل برای مبارزه با لینک سازی مصنوعی

اما گوگل چطور تشخیص میده که چه لینک (بک لینک) ارزشمند هست و چه لینکی ساختگی و صرفا برای گول زدن گوگل هست ؟  در سال 2016 گوگل یه مشت کد را نوشت و اسمشو گذاشت الگوریتم پنگوئن، کار این پنگوئن این بود که با استفاده از ملاک هایی لینک های بی ارزش را شناسایی کنه. حالا اینکه چطور کار میکرد را من واقعاً نمیدونم ولی طبق مطالعاتی که داشتم اینطور هست که پنگوئن ملاک های برای ارزیابی لینک ها داره، مثلا اگه یه وب سایتی هزاران لینک به وب سایت های دیگه داده باشه لینکی از این وب سایت میگیرید یا میخرید به نحوی ارزشی نداره اما برعکسش ارزشمنده، یعنی از یه وب سایتی به سایت شما لینک داده بشه که به وب سایت های زیادی لینک نفروخته باشه. گوگل همچنین به وب سایت های دیگه ای که به اون وب سایت لینک دادن همه نگاه میکنه و همینطور به وب سایت هایی که به اون وب سایت ها لینک داده باشند و الا آخر. به این ترتیب دیگه نمیشد با خرید لینک رتبه یه صفحه را افزایش داد و حتی ممکن بود جریمه هم بشیم.

صرفا جهت اطلاع:

( امروزه اصطالح و معیاری جدید برای سنجش لینک های هر وب سایت وجود داره که بهش میگن دامین آثوریتی یا Domain Authority)

الگوریتم پاندا و مبارزه نفس گیرش با محتوای کپی شده

یکی از مشکلاتی که کاربرهای با نتایج جستجو داشتند مواجه شدن با نتایج تکراری بود،خیلی از وب مستر های برای کسب رتبه مطالب کپی شده را در وب سایت خود ارائه میدادند، قطعاً این یک ارزش نیست و در بلند مدت باعث میشد که محتوای جدید تولید نشه و درنتیجه بستر وب محل مناسبی برای افزایش دانش کاربرها نباشه. اینجا بود که گوگل پاندا را برای نبرد با سئو کارهای متغلب روانه میدان کرد،الگوریتم پاندا که از اسم فامیلی یکی از کد نویس های گوگل گرفته شده (پس فکر کردید خیلی پاندا را دوست داشته) مطالب کپی شده را ایندکس نمیکرد و حتی آن ها را حذف و جریمه هم میکرد. البته پاندا فقط با محتوای تکراری مقابله نمیکرد،بلکه ملاک های جدیدی برای مبارزه به وب سایت ها بی کیفیت داشت،محتوای بسیار کوتا،تبلیغات آزار دهنده و … نیز از ماموریت های پاندا بود و البته هست.

الگوریتم رنک برین انقلاب گوگل

اما همیه این ها برای گوگل کافی نبود و هنوز هم نتایج جستجو 100% با چیزی که کاربر میخواست در ارتباط نبود، هر چند تا حد زیادی این اتفاق افتاده بود، اما با بالا رفتن رقابت بین وب سایت ها کار گوگل برای نشان دان بهترین نتیجه سخت و سختر میشد. یکی از الگوریتم های بسیار پیچیده گوگل یه چیزی بیشتر از یه مشت کد بود که به الگوریتم رنک برین “rank brain” معروف هست.

نحوه کار الگوریتم رنک برین

 اگوریتم رنک برین گوگل توجه زیادی به رفتار کاربر میکنه، مثلا اگه شما در گوگل کلمه “سگ هاسکی” را سرچ کنید با صد ها نتیجه روبرو می شوید، فرض کنید نتیجه خط 1 را انتخاب می کنید و روی اون کلیک میکنید، از لحظه ای که شما روی این نیتجه کلیک می کنید تا زمانی که سرچ شما تمام بشه گوگل حرکات شما را ثبت میکنه (نترسید منظورم حرکات بدن شما نیست) در واقع گوگل مدت زمان توقف شما در اون صفحه،رفتن شما به صفحات دیگر اون وب سایت،مدت زمات درگیری شما در وب سایت که یه duel time یا زمان درگیری معروف هست و اینکه شما به نتایج جستجو برگشتید یا خیر و اگر برگشتید چه مدت بعد از کلیک روی اون نتیجه به صفحه نتایج برگشتید و … را ضبط میکنه.

رفتار میلیون ها کاربر به همین ترتیب ضبط میشه. وب سایت های مختلف با هم با همین ملاک مقایسه میشوند و جایگاه اونها باهم عوض میشوند. به نظر شما میشه با سئو کلاه سیاه باز هم سر گوگل را شیره بمالیم ؟ بله یه سری تکنیک های هست و نبرد گوگل با سئوکارها ( از نوع سیاهش) همچنان ادامه داره اما در نهایت الگوریتم رنک برین راه خودش را باز میکنه.

اگه یه صفحه برای ساعت های باز باشه چی ؟

البته اگه یه صفحه ای باز بشه و ساعت های همونجور باز بمونه معنیش این نیست که کاربر ساعت های توی اون صفحه مونده درنتیجه اون صفحه کیفیت خوبی داره،گوگل به ما میگه اگه کاربر سایت شما را باز بکنه و تا 30 دقیقه هیچ حرکتی نکنه اون را ما به عنوان بانس یا پرش قلمداد خواهیم کرد و بعد از آن مجدد یه دوره یا session جدید برای کاربر باز خواهیم کرد و اگر بازهم اتفاقی نیفته این دوره ریست میشه، همچنین اگه کابربر یک صفحه را باز بکنه و سریع اون را بدون انجام کاری ببنده یک بانس اتفاق افتاده. این روند در سئو با نام نرخ پرش شناخته می شه. اطلاعات بیشتر درباره نرخ پرش و تاثیر آن روی سئو.

چطوری وب سایتمان را برای الگوریتم رنک برین بهینه کنیم ؟

تنها یه مطلب خوبه که میتونه یه کاربر را ساعت ها توی سایت شما نگه داره،تنها یه سایت شکیل و تمیزه که کاربر به اون جذب میشه و خیلی راحت میتونه بین صفحاتش جابجا بشه. پس مطلب خوب تولید کنید،از کپی مطلب به شدت پرهیز کنید و به شعور کاربر احترم بگذارید چرا که گوگل نیاز کاربر را در اولویت همه الگوریتم ها و ملاک های رتبه بندی وب سایت قرار داده. دفعه بعدی که سرچ کرید یادتون باشه چه تلاش های طی 30 سال اخیر انجام شده که شما به بهترین نتیجه در کوتاه ترین زمان ممکن برسید.

چطوری سئو را یاد بگیریم ؟

راهای خیلی زیادی برای یادگرفتن سئو وجود داره، با یه سرچ ساده میتونید مطالب خوبی را پیداکنید، ویدئو های تخصصی ببینید و از سایت های معتبر مطالب سئو به روز بخونید. سئو فقط شامل مطالب آموزشی ساده نمیشه، سئو یک بخش های مختلفی مثل on page,off page و سئو تکنیکال داره. سئوی off-page به اقداماتی گفته میشه باعث قوی تر شدن پروفایل لینک شما میشه و سئوی on page به اقداماتی گفته میشه باعث ماندگاری کاربر در وب سایت با لینک سازی داخلی ، محتوای با ارزش و .. میشه . سئوی تکنیکال شامل نوشتن وب سایت با رعایت نشانه گذاری های اچ تی ام ال،کد نویسی بهینه به منظور افزایش سرعت بارگذاری سایت ، طراحی رابط کابرری حرفه ای و … میشه.

شرکت در دوره های سئو

البته سئو توی این مطلب فقط بصورت خلاصه و کلی تعریف شده، بدون شک سئو یک مبحث بسیار پیچیده تر و فنی تر از یکسری ملاک ها و معیار ها و تکنیک ها هست،اگه قصد دارید سئو را بصورت کاملا حرفه ای و تجاری یاد بگیرید پیشنهاد میکنم در دوره جامع سئو ما شرکت کنید

حرف آخر

بله دوستان به این ترتیب بود که عبارتی به اسم سئو و سئو کار به ادبیات ما اضافه شد. امروزه سئو از نوع سفیدش البته میتونه بهترین روش بازاریابی برای کسب و کار شما باشه و میتونید با یادگرفتن سئو و آشنا شدن به تمام تکنیک های سئو،ابزار سئو،روش های تولید محتوای با ارزش و اشتباهات رایج سئو که میتونه باعث از بین رفتن زحمات خوب شما در زمینه سئو بشه،یه کسب و کار پول ساز برای خودتون راه بندازید و زندگی بهتری را تجربه کنید. مرسی که مطلب را خونید، تجربه شما از سئو چی هست ؟ به نظر شما سئو یعنی چی ؟  بهترین نظر 3 گیگ اینترنت همراه رایگان دریافت میکنه.

چقدر طول میشکه به صفحه اول گوگل بیاییم ؟

مدت زمان لازم برای رسیدن به صفحه اول گوگل بستگی به تعداد وب سایت های فعال در زمینه کاری شما، کیفیت و کمیت کار آن ها در وب سایت هایشان،میزان درخواست کاربران از خدمات یا محصولات شما و …

بهترین شرکت سئو کجاست ؟

در حال حاضر شرکت هایی مانند سئو 24،وب 24،وب سیما،سئوکار و… را میتوان بعنوان فعالترین و بهرتین شرکت های سئو دانست. شرکت خدمات آی تی نیز با بهره گیری از بهترین متخصصین سئو و بازاریابی میتواند گزینه خوبی برای شما باشد.

سئو کار کیست ؟

به افرادی که با علم به مقررات گوگل و داشتن دانش فنی اقدام به بهینه سازی وب سایت برای کاربران میکنند سئو کار گفته می شود.

چگونه سایتم را سئو کنم ؟

مطالب زیادی درباره سئو در وب وجود دارد که میتوانید مطالعه کنید،ویدئو های آموزشی از یوتیوب درباره سئو ببینید و یا مطالب وب سایت خدمات آی تی را درباره سئو را بخوانید و یک یک آن ها را در وب سایت خودتان پیاده کنید.

مطالب مرتبط
نویسنده مطلب
رسول قجاوند
رسول قجاوند
سلام دوست عزیز،وردپرس به من شانس داشتن یه زندگی بهتر و آینده روشنتر داده،با یادگرفتن وردپرس و سئو تونستم زندگی بهتری داشته باشم و تصمیم گرفتم دیگران هم این را تجربه کنند، خوشحالم که خط‌اول را برای یادگرفتن انتخاب کردی. نظر یادتون نره !
رسول قجاوند
رسول قجاوند
سلام دوست عزیز،وردپرس به من شانس داشتن یه زندگی بهتر و آینده روشنتر داده،با یادگرفتن وردپرس و سئو تونستم زندگی بهتری داشته باشم و تصمیم گرفتم دیگران هم این را تجربه کنند، خوشحالم که خط‌اول را برای یادگرفتن انتخاب کردی. نظر یادتون نره !
هیچ کامنتی ثبت نشده، اولین کامنت باشید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 18 =

مسیرهای ارتباطی