محتوای همیشه سبز چیست ؟ بهترین نوع محتوا برای سایت

فهرست مطلب :

آیا می دانید محتوای سبز چیست؟ و آیا می دانید که چه محتواهایی با چه فرمت، نوع و عنوان با احتمال بیشتری سبز می شوند؟

محتوای همیشه سبز به محتوایی گفته می شود که به طور طبیعی برای مدتی طولانی ترافیک جذب کند و به اشتراک گذاری و مشارکت در نظردهی بالایی داشته باشد.

ما در مورد محتوای سبز (پس از تحلیل بیش از 3.6 میلیارد مقاله) نتایج بسیار جالبی به‌دست آوردیم که در این مقاله سعی شده است به بخش مهمی از آن‌ها اشاره شود.

پس در صورت علاقه‌مندی به آشنایی بیشتر با محتوای همیشه سبز (و میزان تاثیرگذاری انواع محتوا و فرمت آن‌ها)، با ما در ادامه همراه باشید.

ما تلاش کرده‌ایم با آنالیز سه میلیارد و ششصد میلیون مقاله درک بهتری از این مبحث در سئو در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم و به طور خاص توجه ویژه‌ای به چند فاکتور مهم در این بررسی‌ها داشته‌ایم. این فاکتورها می تواند به شما کمک کند موفق به تولید محتوای سبزتر شوید. امیدوار هستیم نتایج تلاش‌های صورت گرفته برای شما مفید واقع شود.

ابتدا خلاصه‌ای از محتویات و فرمت مقالات موفق و همیشه‌سبز را ارائه میدهیم

  1. پست‌ها و مقالاتی که به صورت لیست شده و منظم به ارائه اطلاعات مفید در ارتباط با یک موضوع خاص پرداخته‌اند و مقالات یا محتواهایی که به بیان چگونگی مطالب می پردازند و برای مثال با how to یا چگونه، چرا و … آغاز شده‌اند، جزو سبزترین محتواها هستند. اما مقالات خبری و مقالات مرتبط با معرفی محصولات یا … جزو محتواهایی هستند که به زودی جذابیت خود را از دست خواهند داد.
  2. پادکست‌ها به‌ندرت به اشتراک گذاشته می‌شوند. در حقیقت، پادکست‌ها حدود 4.28 بار کمتر از مقالات سبز مورد توجه قرار می‌گیرند.
  3. محتوایی که در LinkedIn یا سایر شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده‌ای به اشتراک گذاشته شده است با احتمال بیشتری همیشه‌سبز می شود.
  4. مقالاتی که در توییتر به شدت مورد توجه قرار گرفته است به‌ندرت در پلتفرم‌های دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود و در بلند مدت لینک زیادی دریافت نخواهد کرد. پس توییتر نقش زیادی در سبز شدن محتوای شما نخواهد داشت.
  5. پست هایی که در عنوان خود 2020 و 2021  یا 1399 یا 1400 دارند به احتمال زیاد برای مدت طولانی‌تری سبز باقی می مانند (این بدان معنا است که محتواهایی که اطلاعات جدید دارند با احتمال بیشتر به اشتراک گذاشته می شوند).
  6. شاکله و نوع محتواهایی که بیشترین حجم محتوای سبز را به خود اختصاص داده‌اند بیشتر در ارتباط با معرفی بهترین‌ها، ارائه لیست‌ها، راهنماها، نتایج و اطلاعات پژوهشی، و گزارشات مربوط به بخش صنعت می باشند.
  7. از جنبه موضوعی و حوزه تولید محتوا، بیشترین محتوای سبز در حوزه دیجیتال مارکتینگ، سلامت و تکنولوژی تولید می‌شود.
  8. موضوعات و حوزه‌هایی مانند حوزه مالی، موضوعات مرتبط با کسب‌و‌کار و بیزینس‌ها یا مباحث مرتبط با مد و fashion به طور نسبی توان تولید محتوای سبز کمتری دارند.
در ادامه چند نمونه از فرمت‌های معرفی شده بالا را با هم بررسی میکنیم.

مقالات how-to و لیست‎‌ها به احتمال بیشتری همیشه‌سبز می‌شوند

در این مقاله، قبل از هر چیز هدف ما بررسی و تحلیل انواع فرمت محتوا و تاثیر آن بر توان جذب کاربران توسط مقاله است. به گونه ای که مقاله مورد نظر به یک محتوای همیشه سبز تبدیل شود.

“در حالی که عنوان یک محتوا نقش کلیدی در جذابیت آن دارد، ما فرض را بر این گذاشته‌ایم که ممکن است فرمت نیز تاثیر خاص خود را داشته باشد.”

در ادامه انواع فرمت محتوا و نقش آن ها در سبز شدن آن در قالب یک نمودار نشان داده شده است:

همان‌طور که در شکل قابل ملاحظه است، پست‌هایی که با لیست به ارائه اطلاعات به کاربران می پردازند تا به‌حال جزو محتواهایی بوده‌اند که با احتمال بسیار بیشتری همیشه‌سبز شده اند. پس از آن‌ها هم پست‌هایی که با how to یا چگونه آغاز شده‌اند (یا در متن خود به چگونگی مطالب پرداخته‌اند) رتبه بالاتری دارند. در رتبه‌های بعد پست‌های why یا “چرا” و “چیست” یا what در رتبه بالاتری از نظر سبز بودن قرار دارند (این نتایج مشابه نتایجی است که قبل از این نیز در مطالعات قبل به دست آمده بود).

برای محاسبه میزان سبز بودن محتوا می توان از متریک‌های buzzsumo استفاده کرد.

این متریک‌ها به میزان اشتراک‌گذاری و لینک‌هایی که پس از انتشار محتوا به مقاله ترافیک ورودی می‌دهند مربوط می شوند.

برای مثال، پست زیر دارای اطلاعاتی در قالب لیست است که از وبسایت Chetor.com می‌باشد و دارای نمره سبز بسیار بالایی است:

این مقاله که با فرمت لیست ارایه شده است تعداد قابل توجهی کامنت و طبیعتا میزان زیادی بازدید نیز داشته است . قطعا همیشه افرادی هستند که به این موضوع علاقه‌مند هستند، در نتیجه این پست همیشه سبز خواهند ماند.

در کل می توانیم بگوییم که ما نمره سبز بودن محتوا را در فرمت‌های مختلف به طور یکسان نیافتیم و توزیع این نمره غیر یکنواخت بوده است. با این وجود یک پست که دارای لیست 15 تایی یا بیشتر است در مقایسه با پستی که صرفا به معرفی و دادن اطلاعات به کاربر می پردازد سبزتر خواهد بود.

نتیجه گیری کلیدی این بخش:

پست هایی که دارای فرمت چطور (حتی اگر چطور در مضمون باشد نه در بصورت تحت الفضی)  و لیست هستند بهترین فرمت‌ها برای تولید محتوا به منظور دست یافتن به محتوای همیشه سبز برای ناشران و وبسایت ها هستند.

محتوای به شکل پادکست به‌ندرت سبز می شود

یکی از یافته های مهم مطالعه انجام شده این است که محتوای پادکست به ندرت توان سبز شدن و جلب توجه مخاطب برای مدت طولانی را خواهد داشت.

البته این امر چندان هم باعث تعجب نیست و روشن است که پادکست‌ها اغلب سبز نمی شوند. با این وجود پادکست هایی هم هستند که حتی پس از سال ها از انتشار آن ها شاهد هستیم که مردم به آن گوش می دهند.

اما به طور معمول، اکثر پادکست ها در ابتدای انتشار خود مورد توجه قرار می گیرند.

در بسیاری از شبکه‌ها، نتایج جستجو با توجه به سیر تاریخی خود لیست شده‌اند و این امر تا حدودی نشان می‌دهد که چرا پادکست‌ها در شبکه‌های اجتماعی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و پس از ماه اول از انتشار آن‌ها اشتراک‌گذاری کمی دارند.

یکی دیگر از یافته‌های ما این است که بیشتر محتواهای دارای فرمت خبری، اینفوگرافیک‌ها و معرفی کننده‌های محصولات و … بیشترین اشتراک گذاری را در ابتدای انتشار خود تجربه می کنند. در واقع مقالات دارای این فرمت حتی کمتر از پادکست‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند.

به دلیل این که پادکست‌ها به طور فزاینده در حال محبوب شدن هستند، تصور ما بر این است که اطلاعات داده شده در ارتباط با احتمال سبز شدن آن‌ها برای شما مفید واقع می شود.

نتیجه گیری این بخش:

پادکست‌ها به احتمال زیاد در ابتدای انتشار خود به‌ شدت مورد توجه قرار می گیرند. اما پادکست‌های کمی هستند که در بلند مدت توان دریافت لینک و اشتراک‌گذاری داشته باشند.

پست‌هایی که نام سال جدید را در عنوان خود دارند با احتمال بیشتری همیشه‌سبز می‌شوند.

بسیار جالب است که بدانید بر اساس بررسی‌های انجام شده، مقالاتی که عدد سال جدید را در عنوان خود استفاده کرده اند با احتمال بالا همیشه سبز خواهند شد.

در نگاه اول این یافته باعث تعجب خواهد بود. زیرا محتوایی که بر یک سال خاص متمرکز باشد به احتمال زیاد به مرور زمان جذابیت خود را از دست خواهد داد.

اما دو دلیل وجود دارد که می تواند کمک کند محتواهایی که در عنوان خود عدد سال خاصی را جا داده اند همیشه سبز شوند.

اولین دلیل این است که اطلاعات موجود در محتوای جدید ممکن است به اشتراک گذاشته شود و لینک بگیرد و به همین دلیل شاهد ماندگاری تاثیر این لینک‌ها و اشتراک گذاری‌ها در طول زمان باشیم.

برای همین با توجه به ماه و تاریخی که یک محتوا منتشر شده است، ممکن است که جلب توجه مخاطبان برای چند ماه بعد ادامه پیدا کند و مطلب به اشتراک گذاشته شود.

در ادامه یک پست که دارای عدد سال خاصی بوده و نمره سبز بالایی دارد نشان داده شده است:

این نوشته بیش از 80 دیدگاه دارد !

لیست کاملتری از فرمت‌هایی که بهترین بازخورد را داشته‌اند

در قدم بعد قصد داریم تا به انواع خاصی از محتوا که به نظر می‌رسد با سرعت بیشتری همیشه‌سبز شوند بپردازیم.

به بیان دیگر ما بهترین فرمت‌های محتوا که توان همیشه سبز شدن را دارند (پست هایی که با how-to یا چگونه شروع می شوند و …) در بالا به شما معرفی کردیم، اما انواع مختلفی از محتوا با موضوعات مختلف هستند که هر یک می‌توانند در قالب یکی از این فرمت‌ها در اختیار کاربران قرار گیرند.

برای مثال یک لیست جامع از نژادهای سگ به طور کامل با لیست نکاتی که باعث بهبود وضعیت و رتبه سئوی سایت شما در بین رقبا خواهد شد متفاوت است.

هر دو مورد ذکر شده حاوی لیست هستند، اما نتایج نهایی به طور کامل متفاوت خواهند بود.

برای همین است که ما قصد داریم با دقت بیشتری با واکاوی این لیست ها و یا فرمت های مختلف محتوا بپردازیم و انواع محبوب محتوا را مورد اشاره قرار دهیم.

به این منظور ما نگاهی به عباراتی که به نظر می رسد در عنوان محتواهای همیشه‌سبز بیشتر ظاهر می شوند داشته‌ایم.

در ادامه یافته‌های ما در زمینه انواع محتوا در اختیار شما قرار گرفته است:

 

با توجه به نمودار می توانید ببینید که محتوایی که دارای کلمه best یا بهترین است با احتمال بسیار بالایی نمره همیشه سبز خوبی خواهد داشت.

این امر نشان می‌دهد که کاربران اهمیت بالایی به محتواهایی می‌دهند که بهترین محصولات، برنامه ها و اپلیکیشن ها، ویدئوها و یا انواع محتوای دیگر را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

برای مثال در ادامه یک پست که به معرفی بهترین می‌پردازد در اختیار شما گذاشته می‌شود:

در عکس زیر یک مدل دیگر از استفاده از بهترین در عنوان نشان داده شده، این مقاله توانسته 29 نظر را کسب کند.

 یک نوع محتوای دیگر که به طور قابل ملاحظه‌ای همیشه‌سبز می‌شود guides و یا راهنماها هستند. مانند پست‌هایی که دارای کلمه بهترین در عنوان خود هستند، مهم‌ترین ویژگی این پست‌ها در صرفه‌جویی در زمان است که شما را زودتر به نتیجه مطلوب می ‌رساند.

“یک راهنمای خوب می‌تواند به شما کمک کند تا در اسرع وقت به نتیجه مطلوب رسیده و موفق به دست یافتن به هدف خود شوید.”

برای مثال راهنمای زیر که در مورد خرید گوشی است و همچنین سال نیز در عنوان آن دیده می‌شود، توانسته بیشتر از 96 نظر دریافت کنید.

از دیگر نتایج به دست آمده در این پژوهش در نمره بالاتری است که محتواهای حاوی اطلاعات و موارد زیر به دست می‌آورند:

  • داده data
  • reports یا گزارشات
  • مطالعات یا study
  • science یا علم و دانش
  • حقایق یا fact
  • research یا پژوهش‌ها

کلمات بالا نشان می‌دهند که امروزه کاربران تشنه محتواهایی هستند که بر پایه دانش نوشته شده باشند.  

محتواهایی که در مورد آینده هستند و به ترندها می‌پردازند در طول زمان اشتراک بیشتری دریافت خواهند کرد.

این جلب توجه کاربران در فضای مجازی به نظر معقول می‌رسد. زیرا مردم همواره به اتفاقاتی که در آینده می‌افتد حساس هستند. برای همین تا زمانی که یک محتوای مربوط به آینده و یک ترند متناسب با نیاز کاربر باشد می‌تواند در بلند مدت با احتمال بیشتری همیشه سبز شود.

در زیر یک نمونه از محتوای مربوط به آینده آورده شده است:

نکته کلیدی این بخش

کاربران تشنه محتوایی هستند که به بهترین‌ها می‌پردازد و یا این که مجموعه‌ای از اطلاعات را مبتنی بر دانش، تحقیق و پژوهش در اختیار آ‌ ها قرار می‌دهد.

منبع مطلب 

مطالب مرتبط
نویسنده مطلب
رسول قجاوند
رسول قجاوند
سلام دوست عزیز،وردپرس به من شانس داشتن یه زندگی بهتر و آینده روشنتر داده،با یادگرفتن وردپرس و سئو تونستم زندگی بهتری داشته باشم و تصمیم گرفتم دیگران هم این را تجربه کنند، خوشحالم که خط‌اول را برای یادگرفتن انتخاب کردی. نظر یادتون نره !
رسول قجاوند
رسول قجاوند
سلام دوست عزیز،وردپرس به من شانس داشتن یه زندگی بهتر و آینده روشنتر داده،با یادگرفتن وردپرس و سئو تونستم زندگی بهتری داشته باشم و تصمیم گرفتم دیگران هم این را تجربه کنند، خوشحالم که خط‌اول را برای یادگرفتن انتخاب کردی. نظر یادتون نره !
هورا، ۱ کامنت داریم ! شما هم بنویسید بیشتر بشه :)

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − سه =

مسیرهای ارتباطی