چه تعداد پلاگین برای وردپرس نصب کنیم ؟

فهرست مطلب :

حدود 50000 هزار پلاگین برای وردپرس ارائه شده است. بسته به نوع فعالیتی که سایت وردپرسی داشته باشه، شما نیاز دارید پلاگین‌های مختلفی را نصب کنید.

تا حالا از خیلیا پرسیدم که چندتا پلاگین برای یه وب‌سایت وردپرسی کافیه، خیلی ها عدد دادند، مثلا 15 تا، خیلی‌ها هم گفتند زیر 5 تا . ولی این جواب مناسبی برای این سوال نیست.

اینا هم از باب تجربه میگم ، یکی از دوستان چند وقت پیش آمد پیش من و گفت فلان سایت را میخوام قالبش را عوض کنم، من یه مشورتهایی بهش دادم، وقتی وارد داشبرد سایتش شدم، با کمال تعجب دیدم 67 تا پلاگین داره، سایتشم بدون هیچ مشکلی داشت با سرعت خوب (زیر 2 ثانیه) لود میشد.

اما یه مشکلی که داشت این بود که وقتی میخواست قالب را عوض کنه، کلا سایت دیگه لود نمیشد 🙂 . بله درسته که تاثیری روی سرعت سایت نداشت، اما حالا کی حوصله داره 67 تا افزونه را دونه دونه بررسی کنه ببینه مشکل از کجاست ؟

بازم از باب تجربه چندین ساله در زمینه وردپرس، تعداد پلاگین‌ها یا افزونه‌های نصب شده زیاد اهمیت نداره و بیشتر نحوه عملکرد و سازگاری اون های با قالب و پلاگین‌های دیگه هستش که مورد اهمیته. همچنین هاستی که استفاده می‌کنید بسیار اهمیت داره.

بازم از روی تجربه، من یه سایت داشتم که برای یه مشتری بود، لود تایم حدود 4 ثانیه، و زمان اولین پاسخگویی یا همونFID(First input delay) به درخواست کاربر، حدود 1 ثانیه. وقتی به سفارش یکی از دوستان به سرور جدید که توسط شرکت hostdl ارائه میشد، مهاجرت کردم، بصورت شگفت انگیزی این اعداد از 4 به 1 ثانیه و از 1 ثانیه به 0.3 ثانیه کاهش پیدا کرد.

برخلاف سایت های مطرح ارائه هاست مثل ایران‌هاست، میهن‌وب‌هاست و … ، این سایت اصلا ظاهر جذابی نداره، و اکثر مواقع هم سرورهاش پر و فروش نداره.

اما بریم سراغ اصل مطلب و ببینیم اول افزونه‌ها چه کاری برای سایت انجام میدند، افزونه حکم اپلیکشین برای موبایل را داره، هر اپی یه کاری انجام میده، مثل ماشین حساب، نقشه گوگل و ..

توی وردپرس هم همین داستان برقراره، افزونه های یکسری امکانات را به سایت شما اضافه میکنند. همونجور که ممکنه یه اپلیکیشن باعث کند شدن موبایل شما و مصرف بی رویه باتری بشه، یه افزونه هم ممکنه باعث کند شدن سرعت سایت و ایجاد اختلال در عملکرد اون بشه.

پلاگین ها این اثرات را روی سایت شما میگذارند :

  1. هر پلاگینی یه سری قابلیت به سایت اضافه میکنه.
  2. هر پلاگینی یه سری تعاملات با دیتابیس سایت شما برقرار میکنه.
  3. هر پلاگینی یکسری کد css,html,java به سایت شما اضافه میکنه.
  4. هر پلاگینی یکسری assets (آیکن،تصویر و … ) به صفحه یا صفحات خاصی یا همه صفحات شما اضافه میکنه.
  5. میتونن باعث مصرف بیشتر منابع هاست بشند و پول بیشتری خرج بشه برای خرید هاست قویتر.
  6. میتونند مشکلات امنیتی ایجاد کنند.
  7. میتونند باعث خراب شدند سایت شما بشند و سایت شما دیگه بالا نیاد.

اضافه شدن موارد ذکر شده در گزینه های 1 تا 4 به یک صفحه میتونه باعث بشه حجم اون صفحه زیاد بشه، تعداد request های مروگر با دیتابیس زیاد بشه و درنتیجه سرعت سایت کم باشه و سرعت سایتم که کم بشه خودتون میدونید چه تاثیری روی سئو سایت داره. میتونید اینو توی این مقاله بهتر بفهمید. تاثیر سرعت سایت روی سئو

حالا ممکنه شما 50 تا پلاگین نصب کنید و هیچکدوم حتی یک خط کد هم توی همه صفحات شما ایجاد نکنه و تا وقتی جایی از ویژگی‌های اونا استفاده نکنیم، خبری از اضافه شدن کد و اینجور چیزا به صفحه نباشه.

مثلا پلاگین فرم تماس 7 هیچ کدی به صفحات سایت شما اضافه نمیکنه، مگه توی صفحه ای که دارید ازش استفاده میکنید.

عوضش پلاگینی مثل المنتور به محض فعال شدن یکسری لینک ها را توی همه صفحات باقی میزاره. مثل لینک css و یا لینک کتابخانه java .

پس بجای نگران بودن بیخود درباره تعداد پلاگین‌ها، باید نکات زیر را قبل از فعال سازی هر پلاگین در ذهن داشته باشیم :

  1. آیا این پلاگین حجم زیادی از فایل های css یا html و یا java script را به صفحات من اضافه میکند ؟
  2. آیا میتوان این پلاگین را محدود و بهینه کرد ؟
  3. آیا می شود بجای اضافه کردن یک پلاگین، با اضافه کردن چند خط کد نیاز را برطرف کرد ؟
  4. آیا این پلاگین از منبع معتبری است ؟

توی دیتابیس با یه مسئله ساده ولی حیاتی روبرو هستیم، پلاگین ووکامرس میتونه هزاران رکورد را توی دیتابیس شما ایجاد کنه و این رکوردها دائم در حال زیاد شدن هستند.

جدول wp_options در وردپرس ، جایی هستش که تنظیمات مختلفی درش ذخیره میشه. مثلا اینکه یه محصول چه تصویر شاخصی بهش متصله،چه ویژگی هایی براش فعاله، چه دسته بندی و یا تگی داره، چه تعداد موجودی داره و … همش توی این جدول توسط افزونه ووکامرس ذخیره میشه. باتوجه به اینکه این جدول بصورت پیشفرض در همه صفحات لود میشه، بالا بودن حجمش میتونه مشکل ساز بشه.

بنابرین وقتی دارید یه پلاگین نصب میکنید، ببینید چقدر از این متافیلدها (جایی که مثلا باید یه مقداری باید داشته باشه) به پست تایپ‌ها سایتتون اضافه میکنه. مثلا وقتی پلاگین یوست را نصب میکنید ( یه پلاگین معروف برای سئو) برای همه جای سایتتون (هر صفحه،پست،دسته بندی،تگ و … ) چندتا فیلد باز میکنه، مثلا سئو تایتل،توضیحات سئو یا meta description و …. خب حالا فکر کنید شما 100 تا پست دارید، 10 تا تگ، 4 تا دسته بندی. میتونم بگم حداقل 500 ردیف به دیتابیستون اضافه میکنه.

تازه بعضی از پلاگین ها بصورت زنده با دیتا بیست تعامل دارند و داخلش بصورت خودکار کوئری ذخیره میکنند، مثلا پلاگین google analytics، با هربار بازدید خوردن صفحه چندین کوئری را توی دیتا بیس ذخیره میکنه. فکر میکنید بعد از 2 سال چی سر دیتابیس سایتتون میاره ؟

برای این جور مواقع شما یه چاره دارید، میتونید هر ازگاهی، برخی از این ردیف‌های به دردنخور را از دیتابیس پاکسازی کنید. چطوری ؟ این پست که درباره پاکسازی دیتابیس با کوئری‌های ساده SQL هست را حتما ببنید.

بعضی موقع‌ها هم میشه به چهارتا خط کد مشکلا برطرف کرد و از نصب پلاگین جدید فرارکرد، نگران نباشید لازم نیست بلد باشید، فقط یکم باید حوصله داشته باشید. چطوری ؟

من یه مدت بود خیلی روی این فیلدهای اضافی صفحه تسویه حساب حساس بودم، راهکار اولم این بود که یه پلاگین نصب کنم، اسمش checkout filed editor بود، اما خب یه راهکار دیگه هم داشتم پس تو گوگل این عبارت را سرچ کردم.

نتیجش این بود که یه چندتا کد به قسمت function.php اضافه شد و مشکل حل شد و تعداد پلاگین‌های نصب شده هم ثابت موند.

مشکلاتی امنیتی با نصب پلاگین بی‌مورد

پلاگین‌ها میتونند مشکلات امنیتی برای سایت شما ایجاد کنند، سعی کنید از پلاگینی استفاده کنید که مطمعن باشید حداقل برای دو سه سال آینده، توسعه دهنده‌های اون مرتب براش آپدیت میزنند و به مشکلات شما پاسخ میدند.

متاسفانه در ایران به دلیل گرون بودن پلاگین اورجینال، ما از پلاگین‌های نال یا همون کرک شده و قفل باز استفاده میکنیم، ممکنه کسی که این کار را کرده ، یک راه نفوذ هم برای خودش توی پلاگین گذاشته باشه.

بنابرین حتی اگه از ورژن نال شده پلاگین استفاده میکنید، سعی کنید از جای معتبر تهیه کنید. ما سایت ژاکت را برای این کار پیشنهاد میکنیم، سایت هایی مثل نوین وردپرس و راستچین هم سایت خوبی برای دانلود و یا خرید پلاگین هستند.

پیشنهاد نهایی ما اینه که این پلاگین‌ها را بصورت اورجینال از سایت خود پلاگین یا سایت‌های خارجی فروش پلاگین مثل تم فارست تهیه کنید.

تجربه به ما ثابت کرده که پلاگین‌های نال شده از سرعت کمتری نسبت به ورژن اصلی اون‌ها برخوردار هستند.

رسول قجاوند بنیانگذار خط اول

پلاگین‌های میتوند باعث خراب شدن سایت شما بشند

وردپرس دائما در حال به روز شدنه، php نیز که وردپرس با اون کار میکنه، دائما درحال بروز شدنه. تصور کنید بعد از یه بروزرسانی برای هر کدوم از این‌ها، یه اشکالی در سازگاری افزونه‌های متعدد شما با نسخه جدید php بوجود بیاد، اینجور مواقع یا سایت شما اصلاً لود نمیشه، یا یک خطایی توی صفحه پرینت میشه که واقعا قابل تحمل نیست. در نتیجه انتخاب وسواسگونه پلاگین و تهیه اون از جاهای معتبر، بسیار مهم هستش.

شناسایی پلاگین‌هایی که باعث اختلال در سایت میشوند

برای اینکار لازم نیست یه توسعه دهنده حرفه‌ای باشید، همه پلاگین‌ها را غیره‌فعال کنید و مجدد دونه به دونه فعلا کنید، بعد از فعال شدن هر کدوم، یکبار سایت را رفرش کنید، ببینید خوب لود میشه یا نه. همین !

تهش چی ؟

اینکه ما نمیتونیم بگیم چه تعداد پلاگین خوبه، باید ببینیم که پلاگین‌ها از کیفیت و کارایی خوبی برخوردار هستند و با پلاگین‌های دیگرمون و یا قالب سایتمون به مشکل نمیخورند و یا استفاده از اون ها اجتناب ناپذیره. حدالامکان سعی کنید مشکل یا نیاز سایتوون را با یک توسعه دهنده در میون بزارید، شاید با چهارتا خط کد مشکتون حل بشه و یا یه پلاگین بهتری بهتون پیشنهاد بده. هاست خوب هم نعمیته،

مطالب مرتبط
نویسنده مطلب
رسول قجاوند
رسول قجاوند
سلام دوست عزیز،وردپرس به من شانس داشتن یه زندگی بهتر و آینده روشنتر داده،با یادگرفتن وردپرس و سئو تونستم زندگی بهتری داشته باشم و تصمیم گرفتم دیگران هم این را تجربه کنند، خوشحالم که خط‌اول را برای یادگرفتن انتخاب کردی. نظر یادتون نره !
رسول قجاوند
رسول قجاوند
سلام دوست عزیز،وردپرس به من شانس داشتن یه زندگی بهتر و آینده روشنتر داده،با یادگرفتن وردپرس و سئو تونستم زندگی بهتری داشته باشم و تصمیم گرفتم دیگران هم این را تجربه کنند، خوشحالم که خط‌اول را برای یادگرفتن انتخاب کردی. نظر یادتون نره !
هیچ کامنتی ثبت نشده، اولین کامنت باشید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

مسیرهای ارتباطی