آموزش سئو سایت فروشگاهی

فهرست مطلب :

مراحل :

  • کیورد ریسرچ
  • کیورد تارگتینگ
  • بارگذاری محصولات
  • ایجاد تکسومونی ها
  • ایجاد سایت مپ
  • ایجاد سرچ کنسول برای سایت
  • الصاق سایت مپ در سرچ کنسول
  • پایش مستمر ترافیک سایت
  • لینک سازی داخلی
  • بهینه سازی وب سایت
  • لینک سازی خارجی
  • افزایش شهرت برند

کیورد ریسرچ

فرض کنید که شما یک فروشگاه کفش راه اندازی کرده اید، شاید در ذهن خودتان فکر کنید که کلماتی مثل خرید کفش،قیمت کفش،کفش زنانه و مردانه. کلماتی هستند که باید برای صفحات شما انتخاب شوند.

اما یک کیورد ریسچ خوب همیشه میتواند شما را سورپرایز کند. مثلا ممکن است کیورد ریسرچ کلمه خرید کفش پابزرگ را به شما پیشنهاد کند که مکن است شما از آن غافل بود باشید.

کیورد ریسرچ از کلمات کلیدی جدیدی رونمایی میکند که ممکن بود بدون آن شما هیچوقت به سراغشان نروید.

کیورد تارگتینگ

مردم روزانه میلیون ها عبارت بلند و کوتاه در گوگل سرچ میکنند، شما دوست دارید چه صفحه های را برای هر کدام از این عبارت ها نمایش دهید ؟ مثلا اگر کسی سرچ کرد خرید کقش آدیداس و شما یک سایت فروش کفش داشتید، دلتان میخواهد مخاطب شما چه صفحه با چه چیدمانی را ببیند ؟ تصمیم گیری در این باره را کیورد تارگتینگ می نمامیم.

اگر مرحله قبلی را بخوبی انجام بدهید، با صدها کلمه و عبارت کلیدی مواجه خواهید شد.

خیلی از این کلمات ممکن است برای یک نیت استفاده شده باشند و به نوعی مترادف هم باشند. در این مرحله باید این لیست بلند بالا را چند دسته بندی قرار دهید تا مدیریتشان برای شما آسانتر شود.

کیورد تارگتینگ یعنی توزیع کلمات کلیدی بین صفحات سایت فروشگاهی یا هر سایت دیگری که مد نظر است. فراموش نکنید که صفحات آرشیو فروشگاه مانند دسته بندی های محصولات ووکامرس و یا تگ‌های محصولات نیز هیچ تفاوتی با صفحات معمولی ندارند. ما همه این ها را به چشم صفحه میبینیم.

این مرحله شبیه راه اندازی یک فروشگاه زنجیره ای بزرگ است.

میوه ها را در یک بخش ویژه فروش میوه گذاشته میشوند. در همان بخش سبزیجات را در یک قفسه ویژه سبزیجات (زیر مجموعه بخش میوه فروشی)، و مثلا سیفیجات هم در محلی دیگر گذاشته میشوند.

تنقلات را در یک ردیف، حبوبات را در یک ردیف دیگر و ….

به این ترتیب مشتری های شما سردرگم نخواهند شد.

در یک سایت نیز با دسته بندی ها مادر و زیر مجموعه های آن ممکن است سر و کار داشته باشیم.

از بکارگیری تگ های زیاد خوداری کنید. ملاک شما برای ایجاد تگ و یا دسته بندی، این باشد که آیا یک تگ یا یک دسته بندی میتواند مجوعه قابل توجه ای از محصولات یا ویژگی های خاص را داشته باشد ؟

بگذارید مثالی بزنیم تا این موضوع بسیار مهم شفافتر شود.

فرض کنید شما یک فروشگاه زنجیره ای میخواهید تاسیس کنید. طبیعتا باید فقسه هایی را در نظر بگیرید و هر ردیف یا ستون را مختص یک سری از محصولات همخانواده قراردهید.

مثلا در یک ردیف فقط کیک و بیسکوییت

در یک ردیف فقط شوینده ها و …

حالا فرض کنید شما از یک خانواده از محصولات فقط یکی را دارید. مثلا از نوشت افزار فقط یک مداد را دارید. آیا یک فقسه برای آن اختصاص میدهید ؟ طبیعتا خیر.

هشدار هشدار هشدار !!! شما هیچوقت نخود ها را در کنار تنقلات نخواهید گذاشت !!!

در این مرحله باید توجه کنید که دو صفحه مختلف دارای 1 عنوان مشابه یا حتی مترداف نباشند.

صفحه 1 : خرید کفش نایک

صفحه 2: قیمت کفش نایک

بارگذاری محصولات

سعی کنید بارگذاری محصولات را بصورت متناوب و در یک بازه زمانی بلند مدت انجام دهید.

مثلاً اگر 100 محصول دارید. سعی کنید در ماه 10 محصول را آپلود کنید.

با اینکار:

1- از ویژگی contnet freshness گوگل بهره میبرید. گوگل به محتوایی که تازه بارگذاری شده خیلی اهمیت میدهد و به آن رتبه بهتری نسبت به محتوای مشابه ولی قدیمی تر می دهد (البته نه در همه موارد).

2- از وِیژگی افزایش سهمیه خزش بهره خواهید برد. گوگل برای شناسایی و ذخیره صفحات سایت شما از خزنده های دیجیتال بهره میبرد. وقتی خزنده ها ببینند وب سایت شما هر هفته بروز میشود، همیشه سعی میکنند به وب سایت شما بازگردند.

ایجاد تکسمونی ها

محصولات باید در دسته ها و تگ های مختلف قرار بگیرند. ما به این 2 مورد، تکسمونی می گوییم.

هشدار نباید هیچ دسته بندی یا تگی دارای یک عنوان مشابه باشند.

یادتون باشه شما توی وردپرس با استفاده از افزونه یوست میتونید سئو تایتل و متا دیسکرپیشن این تسکونی ها را شخصی سازی کنید.

در تصویر زیر میتوانید ببینید که دسته بندی کفش مردانه در هر دو وب سایت، کاملاً شخصی سازی شده است.

ایجاد سایت مپ با افزونه یوست

بعد از ایجاد ساختار کامل محتوای سایت، با استفاده از افزونه یوست 1 سایت مپ بسازید و آن را به سرچ کنسول نیز بدهید. سایت مپ در واقع نقش راهای ارتباطی بین صفحات سایت شما را دارد.

سایت مپ به ربات های گوگل می گوید که کدام صفحات قابل ایندکس شدن است و کدام صفحات نباید ایندکس شوند.

ایجاد سرچ کنسول برای سایت

گوگل سرچ کنسول یک نرم افزار تحت وب است که توسط گوگل ارائه می شود. لطفا آموزش راه اندازی سرچ کنسول را ببینید و مجدد به ادامه خواندن این مقاله برگردید.

اگر سایت شما برای کلمات کلیدی رتبه بگیرید، در سرچ کنسول قابل مشاهده خواهد بود.

مثلا اگر روزی رتبه شما برای عبار خرید کفش، حتی صفحه 2 هم باشد. رکورد این اتفاق در سرچ کنسول قابل مشاهده خواهد بود.

هربار کاربری این عبارت را سرچ کند، به دلیل وجود لینک سایت شما در صفحه 2، یک ایمپرشن یا impression در سرچ کنسول برای شما ثبت می شود. اگر کاربری روی آن کلیک کند، 1 کلیک نیز ثبت خواهد شد.

همچنین جایگاه شما هم بصورت عدد 1 تا 100، 1 خط اول و 100 صفحه 10 ام، قابل روئیت است.

پایش مستمر ترافیک سایت

سرچ کنسول و یا گوگل آنالیتیکس و ابزارهای دیگر موجود مانند سمراش،اچرفز و … جهت پایش ترافیک سایت شما و بعضاً رقبای شما ایجاد شده اند.

اینکه به چه شکل از این داده های استفاده کنید بستگی به دانش فنی شما در سئو و نبوغ جذب مخاطب شما دارد.

مثلا یکی از استراتژی های من استفاده از کلمات کلیدی بلند است که کسی سمتش نمی رود.

چرا که کلامت کلیدی کوتاه هر چند ممکن است تعداد دفعات سرچ زیادی داشته باشند اما چون سایت های زیادی سمت آن ها رفته اند، رنک گرفتن برای آن ها نیز بسیار دشوار و رقابتی است.

پس مانند یک شخصی که میخواهد در زندگی بجایی برسد اما سرمایه آنچانانی ندارد و سعی میکند پله به پله و مرحله به مرحله در زندگی مادی خود پیشرفت کند، شما نیز در سئو، باید یک راهبرد برای خودتان داشته باشید. ابزارها فقط ابزار هستند نا یک راهکار نهایی.

یکی از استراتژی های خاص این مرحله، استفاده از شکاف کلمات کلیدی یا کیورد گپ است است، کلماتی که رقیب شما در حال سود بردند از آنها است و شما از آن ها غفلت کرده اید. یا حتی همه رقبا از آن ها غافل هستند.

لینک سازی دخلی

کلمه دهن پرکنی هستش ولی نترسید چیز خاصی نیست.

مثلا شما یک مقاله در سایت منتشر میکنید با اسم “چطوری سایز کفش را بزرگتر کنیم”. حالا در اواسط این مقاله شما میتوانید مخاطب را به خواندن یک مقاله دیگر از سایت و یا مشاهده یک نمونه کفش از بین محصولات شما دعوت کنید.

کاری که بارها ما در همین مقاله انجام دادیم.

فایده اینکار این است که مخاطب را درگیر سایت خودتان میکنید. شاید در این مدت با کلمات مخاطب خود را راضی به خرید یک کفش از سایت کنید.

این کار برای ربات های گوگل نیز صدق میکند. لینک های بین صفحات، مانند کوچه و خیابان های یک شهر عمل میکنند. بهتر است ربات را به یک بن بست هدایت نکنید.

جالب است بدانید که گوگل برای شناسایی صفحات جدید در سایت شما از ربات های خزنده دیجیتال استفاده میکند. گوگل نمیتواند برای هر سایت منابع نامحدودی از این ربات ها را اختصاص دهد. چرا که گوگل نیز منابع پردازشی محدودی در اختیار دارد.

برای همین ما از واژه سهمیه خزش در سئو بهره میبریم تا این مسئله را توضیح دهیم. شاخصی که حتی در سرچ کنسول نیز قابل مشاهده است.

لینک سازی داخلی باعث حفظ سهمیه خزش میشود. چرا که ربات گوگل باید به کوچه پس کوچه های زیادی سربزند و صفحات جدیدی را کشف کند.

بهینه سازی سایت

سایت شما باید سریع،زیبا و با هویت باشد. این بسیار بسیار در پیشرفت سئو سایت موثر است.

مسئله سرعت وب سایت و رابط کاربری بدون ایراد، آنقدر دارای اهمیت بود که گوگل نیز آن را رسماً در سال 2021 با نام Core web vital یا هسته حیاتی وب سایت به سرچ کنسول اضافه کرد تا وبمسترها بتوانند سایت خود را با این استاندارد جدید گوگل منطبق کنند.

لینک سازی خارجی

اگر لینک سایت خود را در سایت های دیگر درج کنید، این مزایا را برای شما خواهد داشت :

  • شهرت برند شما از نظر مخاطب و گوگل افزایش پیدا میکند.
  • باعث کشیده شدن ترافیک به سمت سایت شما میشود.

مطالب مرتبط
نویسنده مطلب
رسول قجاوند
رسول قجاوند
سلام دوست عزیز،وردپرس به من شانس داشتن یه زندگی بهتر و آینده روشنتر داده،با یادگرفتن وردپرس و سئو تونستم زندگی بهتری داشته باشم و تصمیم گرفتم دیگران هم این را تجربه کنند، خوشحالم که خط‌اول را برای یادگرفتن انتخاب کردی. نظر یادتون نره !
رسول قجاوند
رسول قجاوند
سلام دوست عزیز،وردپرس به من شانس داشتن یه زندگی بهتر و آینده روشنتر داده،با یادگرفتن وردپرس و سئو تونستم زندگی بهتری داشته باشم و تصمیم گرفتم دیگران هم این را تجربه کنند، خوشحالم که خط‌اول را برای یادگرفتن انتخاب کردی. نظر یادتون نره !
هیچ کامنتی ثبت نشده، اولین کامنت باشید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

مسیرهای ارتباطی