آنالیز وب سایت از نظر سئو

فهرست مطلب :

آنالیز وب سایت میتواند برای دلایل گوناگونی انجام بشود که یکی از آن ها که ما میخواهیم درباره‌اش بحث کنیم، آنالیز وب سایت جهت پیشبرد اهداف سئو است.

لطفا بعد از خواندن مطلب ویدئو انتهای مطلب را هم ببینید.

در کل آنالیز وب سایت برای بدست آوردن اطلاعات زیر انجام میشود

  1. در حال حاضر وب سایت چقدر بازدید کننده دارد ؟
  2. نهایت ظرفیت بازدید وب سایت چقدر است ؟
  3. وب سایت مورد نظر برای چه کلمات کلیدی چه رتبه هایی در گوگل دارد ؟
  4. آیا وب سایت ما قابل استفاده در همه دستگاها می باشد ؟
  5. آیا چینش صفحات وب سایت به درستی انجام شده است ؟
  6. آیا فایل robotext به درستی تنظیم شده است ؟
  7. آیا سرعت وب سایت قابل قبول است ؟
  8. آیا بین صفحات لینک سازی انحام شده است ؟
  9. چه تعداد لینک های خارجی یا بک لینک برای وب سایت ما وجود دارد و این لینک ها از چه کیفیتی برخوردار هستند ؟
  10. آیا موتورهای جستجو مشکلی در ایندکس کردن وب سایت ما ندارند ؟

1- در حال حاضر وب سایت چقدر بازدید کننده دارد ؟

برای پاسخ به این سوال از گوگل سرچ کنسول باید کمک بگیریم. این ابزار در کنار گوگل آنالیتیکس میتواند کاملتر هم بشود. ابزارهای دیگری مانند semrush و ahrefs هم میتوانند گزینه های خوبی باشند. در ابزار گوگل سرچ کنسول شما میتوانید تعداد بازدید را به تفکیک کلمات کلیدی و جایگاه آن ها در گوگل ببینید.

2- نهایت ظرفیت بازدید وب سایت چقدر است ؟

مثلا اگر شما مشغول فروش ماگ هستید آیا مدانید چه تعداد جستجو در گوگل برای کلمه مثلا خرید ماگ یا دیگر کلمات مترادف آن وجود دارد ؟

برای اینکه بدانید کلمات کلیدی مورد نظرتان چقدر در گوگل سرچ میشوند، میتوانید از ابزار google keywrod planner استفاده کنید. این ابزار رایگان است.

یا از ابزار پولی و دقیقتر kwfinder استفاده کنید. این ابزار علاوه بر نمایش تعداد دفعات جستجو، اطلاعات بسیار کاربردی دیگری نیز به شما نمایش میدهد. مثلا کلمات مربتط،سختی کلمه از منظر سئو شدن،قدرت صفحات رقیب برای اون کلمه، مشاهده بک لینک رقبا برای اون صفحه و …

3- وب سایت مورد نظر برای چه کلمات کلیدی چه رتبه هایی در گوگل دارد ؟

برای این که بفهمید وب سایت شما برای چه کلماتی رتبه دارد و در چه جایگاهی قرار دارد، میتوانید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. ابزارهایی دیگری مانند kwfiner ,semrush,ahrefs نیز میتوانند گزینه خوبی باشند. ابزار ایرانی جت سئو نیز در این میان حرف هایی برای گفتن دارد.

4- آیا وب سایت ما قابل استفاده در همه دستگاها می باشد ؟

جای تعحب نیست اگر بدانید بیشتر از 70% از کاربرها با موبایل هاشیان جستجو میکنند. بنابراین باید در آنالیز وب سایت این موضوع را بررسی کنید و ببینید که تمام قسمت ها به راحتی در موبایل و سایر دستگاها باز میشوند یا خیر.

برای این تست لازم نیست چندین دستگاه را داشته باشید. کافیست در مرورگر کروم دکمه f12 را بزنید. سپس همانند ویدئو زیر اقدام به اضافه کردن دستگاهای جدید و سپس تست سایت خودتان با آن ها بکنید.

5- آیا چینش صفحات وب سایت به درستی انجام شده است ؟

این مسئله همان بحث طراحی سایت مپ است که ما در این مقاله به آن پرداخته ایم. چنیش صفحات سایت یعنی باید ببینید که صفحات به درستی ایجاد شده اند یا نه.

6- آیا فایل robotext به درستی تنظیم شده است ؟

این فایل به نوعی فیلتر ربات های موتورهای جستجوگر و سایر ربات های وب است و به نوعی گیت ورودی سایت شما برای ربات های می باشد، با این فایل میتوانید تعیین کنید که کدام ربات به چه بخش از سایت میتواند دسترسی داشته باشد و به چه بخش هایی نمیتواند دسترسی داشته باشد.

اگر سایت بزرگی داشته باشید، مدیریت این ربات ها بسیار مهم خواهد بود.

7- آیا سرعت وب سایت قابل قبول است ؟

سرعت وب سایت فاکتور بسیار مهم برای گوگل است. نه تنها گوگل بلکه کاربران هم دوست ندارند مدت زیادی برای بارگزاری یک سایت صبر کنند.

برای آشنایی با نحوه تست سرعت سایت، این مقاله را از دست ندهید.

در صورتی که سرعت سایت قابل قبول نبود، حتما به فکر افزایش آن با راهکارهایی موجود باشید.

8- آیا بین صفحات لینک سازی انحام شده است ؟

لینک سازی داخلی بسیار اهمیت دارد، همانطور که در این مقاله دیدید، م بارها شما را دعوت به خواندن مقاله های دیگر کردیم. به اینکار لینک سازی داخلی میگویند.

9- چه تعداد لینک های خارجی یا بک لینک برای وب سایت ما وجود دارد و این لینک ها از چه کیفیتی برخوردار هستند ؟

همانطور که میدانید بک لینک یعنی یک لینک به سایت ما که در سایت ها دیگر قرار میگیرد. تعداد این لینک ها و کیفیت سایت هایی که به لینک داده اند یک فاکتور حیاتی در تعیین شهرت و در نتیجه رتبه بندی ما در سرپ است.

10- آیا موتورهای جستجو مشکلی در ایندکس کردن وب سایت ما ندارند ؟

معمولا موتورهای جستجو مشکلی خاصی در ایندکس کردن صفحات سایت ها پیدا نمیکنند مگر اینکه یک صفحه بطور تصادفی یا عامدانه اقدام به بلاک کردن ربات های گوگل کند. همانطور که در بحث robotext گفتیم، باید این فایل را برای چنین مواردی بررسی کنید.

مطالب مرتبط
نویسنده مطلب
رسول قجاوند
رسول قجاوند
سلام دوست عزیز،وردپرس به من شانس داشتن یه زندگی بهتر و آینده روشنتر داده،با یادگرفتن وردپرس و سئو تونستم زندگی بهتری داشته باشم و تصمیم گرفتم دیگران هم این را تجربه کنند، خوشحالم که خط‌اول را برای یادگرفتن انتخاب کردی. نظر یادتون نره !
رسول قجاوند
رسول قجاوند
سلام دوست عزیز،وردپرس به من شانس داشتن یه زندگی بهتر و آینده روشنتر داده،با یادگرفتن وردپرس و سئو تونستم زندگی بهتری داشته باشم و تصمیم گرفتم دیگران هم این را تجربه کنند، خوشحالم که خط‌اول را برای یادگرفتن انتخاب کردی. نظر یادتون نره !
هیچ کامنتی ثبت نشده، اولین کامنت باشید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − دو =

مسیرهای ارتباطی